in english | luftkvalitet | prototyper | specifikationer | kontakt |
THOR Modellen De data som luftkvalitets indikatoren baseres på, beregnes og indsamles af DMUs (Danmarks Miljø undersøgelser) afdeling for atmosfærisk miljø. Modellen kaldet THOR er et integreret luftforurenings system, der kan beregne luftforureningen aktuelt og levere prognoser tre dage frem i tiden med stor sikkerhed. Systemet inddrager data fra lokale og regionale forureningskilder og kan beskrive forureningsniveauet ned til den enkelte gade i byen. Miljø kontrollen I københavn er det Miljøkontrollen der formidler disse data på denne hjemmeside. Der opereres med 5 forureningsniveauer: varsling, høj, over middle, middlel og under middel. Det samme system bruges i dette projekt:. Målinger Luftmålingerne foretages på Københavns mest trafikerede gadestrækning; H.C. Andersens Boulevard med en døgntrafik på ca. 70.000 køretøjer. Sammenholder man disse målinger med prognoserne fra THOR viser modellen sig at holde stik. Skadelige Stoffer Kuldioxid CO2, bidrager til den globale opvarmning Kulmonoxid CO, fra benzinbiler erstatter ilt i blodet kvælstofoxider NOx, Kan give sundhedsproblemer, især for folk med astma eller bronkitis. Ozon O3: Dannes pga. forurening fra industri og trafik. Giver åndedrætsbesvær. Partikler: Kommer især fra dieselkøretøjer.. Kan især give gener for folk med luftvejs- eller hjerteproblemer. |
Links om luftkvalitet THOR Luftudsigten i København på nettet Luftforureningens historie (pdf) Aktuelt Der har på det seneste være meget debat i medierne her er et udvalg fra Politiken.dk Partikelforurening koster liv af Rasmus Thirup Beck Afgifter bremser partikelfiltre til biler af Rasmus Thirup Beck Partikelfiltre kan spare samfundet for millioner af Ida Ebbensgaard og Rasmus Thirup Beck En cykeltur i København skader blodet af Anders Børsmose Målinger af luftforurening er ofte misvisende af Morten Jastrup Hvad kan der gøres? Der er især to tiltag som forventes at kunne regulere forureningen til et rimeligt niveau i byerne: miljøzoner og partikelfiltre til dieselbiler og lastvogne Miljøzoner London er en af de første europæiske storbyer der regulerede trafikken i centrum af byen, med gode resultater til følge. Der er nu 30% mindre kødannnelse og rejsetiden i zonen er faldet med 14%, Der er sket et fald på 35% i antallet af privatbiler inden for zonen og passagerantallet i bilerne er steget med 10%. Den offentlige transport fungerer bedre og med færre forsinkelser. De fleste europæiske storbyer arbejder nu på at følge op på disse erfaringer og indføre lignende ordninger. I københavn mangler disse tiltag opbakning fra den siddende regering. Partikelfiltre "Salget af dieselbiler eksploderer" var en overskrift fra Berlingske for nyligt. Salget er steget med 25% inden for det seneste år, det skyldes især de pt høje benzinpriser. En dieselbil udleder 5-7 gange flere skadelige partikler end en benzinbil. Miljøzonen kombineret med partikelfiltre til dieselkøretøjer forventes at være den mest effektive måde at nedbringe forureningen på. Begge tiltag kræver politiske indgreb. Hvad kan man selv gøre? Miljøkontrollen har en række anbefalinger På hjemmesiden kan man også læse: Vurdering af luftkvalitet og sundhedseffekter i forbindelse med en miljøzone i København, af Birthe Busch Thomsen læs rapporten her (pdf) |